czwartek, 20 kwietnia 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 1


Tytułem wstępu

Swego czasu, gdy zacząłem pisać na temat kulturystyki, sądziłem, że najwięcej sprzeciwów i nieporozumień narośnie wokół proponowanych przeze mnie metod treningowych. Tymczasem stało się inaczej. Tematem ciągle powracającym i budzącym sporo emocji jest dieta. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, o ile moje poglądy na temat treningu są w zasadzie takie same od wielu lat i nie znalazłem nic nowego już od dawna, o tyle z dietą nie jest tak prosto. Pisząc jeszcze na HW oraz innych stronach zabrałem się za krytyczne opracowanie tematu tzw. diet tłuszczowych i nagle okazało się, że być może nie jest to samo zło czy przejściowa moda, ale odpowiedź na przynajmniej niektóre problemy zdrowotne oraz zamknięte koło współczesnej kulturystyki.

czwartek, 13 kwietnia 2017

Życzenia świąteczne




Cóż... Czas biegnie coraz szybciej i stajemy na progu kolejnych świąt. Życzę wszystkim radosnych i szczęśliwych świąt. Dobrego czasu z bliskimi i wypoczynku, jak również potraw tak smacznych jak i pożywnych. Czasu na regenerację i zebranie nowych sił.

sobota, 8 kwietnia 2017

O paleniu papierosów trochę inaczej cz. 3


Hormony

Na podstawie badań na zwierzętach podejrzewa się, iż DDT działa słabo estrogenicznie, czyli pobudza organizm do zwiększenia produkcji estrogenów. W tym miejscu pojawia się pewna zagadka. Skoro bowiem pojawia się w organizmie więcej estrogenów, bynajmniej nie tylko u kobiet, to palacze powinni bardziej tyć niż niepalący, gdy tymczasem często wielu twierdzi, że utyło dopiero po rzuceniu palenia. (Do problemu tycia po rzuceniu palenia postaram się wrócić później, gdyż w tej sprawie też panuje wiele błędnych przekonań) Dzieje się tak z kilku powodów.

wtorek, 28 marca 2017

O paleniu papierosów trochę inaczej cz. 2


Od strony biochemii

Stwierdzenie, że palenie tytoniu jest szkodliwe nie oddaje istoty problemu. Jest szkodliwe, ale o wiele bardziej szkodliwe jest palenie papierosów. Jak to? Przecież to to samo - może stwierdzić Czytelnik. Okazuje się, że to nie to samo. Skład papierosa jest o wiele bardziej złożony i tytoń jest tylko jedną z substancji wchodzących w jego skład. Pierwsze papierosy, te z XIX wieku zawierały jedynie tytoń, no i bibułkę. Jednak producenci szybko zaczęli eksperymentować. Głównym ich celem, tym oficjalnym, było poprawienie smaku oraz urozmaicenie, czyli wprowadzenie różnych smaków. Jednak nieoficjalnie chodziło także o to, by bardziej uzależnić klientów od swoich produktów.

wtorek, 14 marca 2017

O paleniu papierosów trochę inaczej cz. 1


Zamiast morałów

Chciałbym podejść do tego tematu w sposób, który umożliwi mi uniknięcie moralizowania. O tym, że planie szkodzi wie prawie każdy. Każdy też przyjmuje, że to raczej fakt stwierdzony i sam osobiście nie spotkałem się z rzeczowymi badaniami czy opiniami, które by temu zaprzeczały. Dyskusyjne pozostaje natomiast to na ile szkodzi i co tak naprawdę szkodzi. O tym postaram się napisać. Natomiast chciałbym nie tyle moralizować czy przekonywać, co właśnie ukazać problem od zupełnie innej strony. To jest tekst adresowany do tych, którzy chcą uporać się z nałogiem, a nie próba przekonywania tych, którzy palą i nie mają zamiaru przestać. Takie osoby zawsze znajdą sobie wyjaśnienie czy usprawiedliwienie. To stresująca prac, to lęk przed przytyciem, to...

czwartek, 9 marca 2017

Najlepsza pora na treningi cz. 4


Hormony u kobiet

Pulsacja testosteronu, jak zresztą też innych hormonów, o wiele bardziej zależy u kobiet od poziomu BF niż u mężczyzn. Wprawdzie u niektórych panów może się zdarzyć, że zejście poniżej 7-8% BF zaburzy libido, ale zwykle w tej sytuacji wystarczy dodać trochę węglowodanów i problem znika. U pań rzecz jest o wiele bardziej skomplikowana. Rozsądny przedział lokuje się między 18-22%. To oznacza, że niektóre panie mogą zejść do 18%, ale sporo będzie takich, które powinny trzymać się w okolicach 22%. Często zauważalnym symptomem, iż odchudzanie poszło za daleko jest zanik miesiączki, choć uczciwie rzecz biorąc jest to już świadectwo poważnych zaburzeń hormonalnych. Warto już wcześniej zwrócić uwagę na takie symptomy jak ciągłe zmęczenie, bóle głowy itp.

piątek, 24 lutego 2017

Najlepsza pora na treningi cz. 3


Poziom adrenaliny i noradrenaliny

Te dwa hormony wydzielane przez nadnercza mocno pobudzają organizm do walki lub ucieczki. To stwierdzenie jest już tak znane, że stało się banałem. Każdy stres zwiększa ich stężenia, jak również treningi czy też wysiłek fizyczny. Im niższy poziom wytrenowania, tym większy wyrzut tych hormonów. Nie chcę tutaj zagłębiać się w szczegóły, by cały ten cykl artykułów nie rozrósł się nadmiernie, istotne w kontekście omawianego tematu jest to, że w normalnych warunkach poziom tych hormonów powinien być najniższy nocą, gdy śpimy.