poniedziałek, 19 czerwca 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 11


Ile posiłków? Posiłki przed i po treningowe - czy muszą być? cz. 1

Coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że dyskusje i przepychanki o ilość posiłków w ciągu dnia nie mają najmniejszego sensu. Od zawsze ludzie jedli od 2-4 posiłków na dobę, jeśli mieli w miarę normalny dostęp do pożywienia. Było tak niezależnie od tego, czy pracowali ciężko czy też nie. Dopiero w drugiej połowie XX wieku pojawiła się koncepcja 6 posiłków, które rzekomo miały przyspieszać metabolizm, co miało być korzystne dla budowania mięśni i utraty tkanki tłuszczowej. Potwierdzono tę teorię mnóstwem badań. Pół wieku później wykazano błędność tej koncepcji i też potwierdzono to mnóstwem badań. Wg nowej optyki nie ma różnicy między spożyciem 6 małych posiłków a 3 dużych. Tak więc "opierając się na badaniach naukowych" możemy wierzyć w co chcemy i co nam się podoba.

piątek, 9 czerwca 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 10


Ile białka i tłuszczu?

Ilość i proporcje białka oraz tłuszczu w diecie zależą tak od poziomu aktywności fizycznej, wydajności metabolicznej, jak i od grupy alleli kodujących białka - co przenosi nas na tereny modnej obecnie genetyki. W dużej mierze, choć nie jest to jedyny czynnik, to właśnie rodzaj tych genów określa optymalną dla danej osoby ilość makroskładników, szczególnie w zakresie proporcji białka do tłuszczu, jak również pośrednio ma wpływ na wydajność poszczególnych szlaków metabolicznych.

czwartek, 1 czerwca 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 9


Mikroskładniki cz. 2

Zapewne ciągle uda nam się pozyskiwać część mikroelementów z normalnej żywności. (Należy pamiętać, że tak naprawdę potrzebujemy blisko tysiąc różnych mikroskładników). Pod warunkiem, że właśnie jest ona jak najbardziej "normalna", czyli jak najmniej przetworzona. Mam tu na myśli przede wszystkim mięso - najbardziej podroby, no i warzywa. Dobrym zapleczem mikroskładników są jajka. Im mniej obrabiamy termicznie pożywienie tym lepiej, ale ze względu na różne toksyny - czasem wytwarzane przez same rośliny dla obrony - czy też pasożyty i bakterie, nie unikniemy całkowicie obróbki cieplnej.

niedziela, 28 maja 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 8


Mikroskładniki cz. 1

Wiem, że ostatnio powtarzam to do znudzenia, ale muszę podkreślić jeszcze raz. Na nic się zdadzą wszelkie dyskusje nad proporcjami i ilością poszczególnych makroskładników, jeśli zabraknie odpowiedniej podaży mikroskładników. To wbrew pozorom czasem te mikrogramy decydują o tym, czy będziemy zdrowi i czy będziemy rosnąć, czy też nie. Część z nich jeszcze jako tako możemy pozyskać z samej żywności, część już niestety nie. I tu wchodzi dopiero sprawa suplementacji. Nie żadne kreatyny, aminokwasy, punp-idiot czy kretin -maas albo big-debil, ale właśnie dobre suplementy z mikroelementami.

niedziela, 21 maja 2017

Dieta - próba odpowiedzi na niektóre niejasności i wątpliwości cz. 7


Dieta zależna od płci

Jeśli chodzi o pożywienie, kobiety od mężczyzn dzieli nie tylko ilość. Powszechnie przyjmuje się, że mężczyzna waży więcej niż kobieta - przynajmniej pod względem masy mięśniowej - więc i więcej je. W praktyce jak wiadomo statystyka nie zawsze się sprawdza. Zdarzają się szczupłe dziewczęta pochłaniające tony jedzenia bez większej szkody dla swej figury. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to rzadkość i zwykle z wiekiem nagle metabolizm zwalnia, tolerancja zaczyna szwankować i szczupła sylwetka przeradza się w sporą tuszę. Są też mężczyźni o sporej muskulaturze, którzy jedzą niewiele. Bynajmniej nie doprowadza to do tak wyolbrzymionego katabolizmu.